Rehvivahetuse aeg on peagi käes. Kuidas otsustada, kas eelmise hooaja talverehvid veel peavad? Mida tasub uusi rehve valides silmas pidada? Kas valida lamell- või naastrehv? Aitame nendele küsimustele vastused leida.

Talverehvid on elupäästvaks turvavarustuseks, mille puhul ei saa paraku öelda, et nende eluiga on X aastat või Y läbisõidetud kilomeetrit. Rehvi eluiga sõltub nii rehvi kvaliteedist, olemusest (pehme või kõva rehvisegu), sõidustiilist kui läbisõidetud kilomeetritest. Veendumaks, kas vanad rehvid veel sobivad, tuleb kontrollida rehvimustri sügavust, mehaaniliste vigastuste puudumist, rehvi vanust ja naastrehvide puhul ka naelte hulka ja seisukorda.

Seadus lubab küll talverehvi mustri sügavuseks minimaalselt 3 millimeetrit, aga on selge, et kui sügisel panna autole alla täpselt 3-millimeetrise mustriga rehvid, siis kevadeks ei pruugi neil rehvidel enam üldse mustrit olla. Rehvi mustri sügavus mõjutab pidurdusteekonna pikkust ehk otseselt turvalisust. Seega soovitame osta uued rehvid, kui mustri sügavus jääb alla 5 millimeetri.

Naastrehvi puhul tuleb vaadata naastude arvu ja seisukorda. Kui mustri sügavus on piisav, aga kaks kolmandikku naastudest on läinud oma teed, siis on aeg soetada uued rehvid. Arvestada tuleb ka sellega, et rehvid vananevad  ajaga. Isegi kui läbisõit on väike, on soovituslik välja vahetada rehvid, mis on vanemad kui 6 aastat.

Kui rehvi mustri sügavus jääb alla 5 millimeetri, on aeg soetada uued rehvid.

Kas valida naast- või lamellrehv

Eestis müüdavatest talverehvidest on 60% naastrehvid ja 40% lamellrehvid. Naastrehv sobib käredalt külma ja jäisesse talve ning lamellrehv sombusesse ja lörtsisesse talve.

Naastrehv ehk rehv, mille kummis on spetsiaalsed naastud, tagavad parema juhitavuse ja pidamise kiilasjääl ning kinnisõidetud lumel. Naastrehve soovitame autojuhtidele, kes sõidavad palju erineva hooldustasemega teedel, näiteks külavaheteedel, mis võivad olla kehvasti lahti lükatud ja kus võib ette tulla jääd. Kuna öötundidel ja varahommikutel on temperatuur reeglina madalam ja jäite oht suurem, siis võiks ka need juhid, kes peavad sõitma palju öösiti, valida naastrehvid.

Talvine lamellrehv tagab seevastu parema juhitavuse ja pidamasaamise vihma- ja lörtsimärjal teel. Lamellrehv aitab ennetada üllatusi sügisel ja kevadel, sest suverehv ei paku usaldusväärsust libedatel sügislehtedel ega maikuus ootamatult mahasadanud lumel. Lamellrehv sobib esmase valikuna autojuhile, kes sõidab enamasti linnas või suurtel maanteedel, mis on tavaliselt hästi hooldatud.

Mõnikord arvatakse ekslikult, et sama lamellrehviga võib sõita aastaringselt. Meie kliimas see nii ei ole. Põhjamaal sobib talviseks kasutamiseks vaid pehme seguga talverehv, sest see ei kaota enda omadusi madalal temperatuuril. Müügilt võib leida ka odavamaid ja kõvema seguga talverehve, aga need on mõeldud maheda kliimaga Kesk-Euroopa talve. Kuna rehvisegu ei ole tootele märgitud, siis võib kahtluse korral müüjaga konsulteerida, et veenduda rehvi sobivuses meie teedele.

Kas valida kaubamärgi järgi?

Ainult kaubamärgi järgi ja toote olemusse süvenemata ei tohiks uusi rehve valida. Ka tuntud firma rehvid võivad sellisel juhul valmistada autoomanikule pettumuse.
Enamikel kaubamärkidel on erineva sõidustiili ja teeolude jaoks erinevad rehvid, seega soovitame tutvuda iga-aastaste tootetestidega, mille põhjal saab vastavalt ootustele oma autole sobivad rehvid välja valida. Kindlasti ei tohiks pindamata metsateel sõitmiseks valida soodsat linnasõidurehvi või vastupidi. Iga rehv käitub isemoodi, mõni on parem külglibisemisel, teine kiirendusel, kolmas vihmamärjal teel püsivuses. Päris igas tingimuses ideaalselt käituvat rehvi pole olemas, seega tuleb igaühel mõelda, kus ja millistes tingimustes ta kõige sagedamini autoga sõidab. Isegi kui on valitud kvaliteetsed rehvid, tuleb üllatuseks ikkagi valmis olla. Ükski rehv ei hoia autot teel kui sõiduk pole tehniliselt töökorras või juht piisavalt ettevaatlik.

Kas vahetada korraga välja kõik 4 rehvi?

Enamasti vahetatakse rehvid välja komplektina ehk nelja kaupa. Seda soosib ka asjaolu, et osad tootjad pakuvad nelja rehvi ostmise puhul lisagarantiid. Samas leidub neidki, kes vahetavad rehve välja paarikaupa. Sel juhul tuleb uus rehvikomplekt panna olenemata veost tagumise silla alla. Kindlasti tuleb vaid kahte rehvi vahetades jälgida, et mõlema silla alla saavad sama kõrguse ja mustrikombinatsiooniga rehvid, vastasel juhul on häiritud nii sõiduomadused kui ohustatud auto tehniline seisukord. Ühekaupa ei tohi rehve välja vahetada, välja arvatud olukorras, kus puruneb sisuliselt uus rehv.

Enamasti vahetatakse rehvid välja komplektina ehk nelja kaupa.

Kas hea rehvi võib saada soodsalt?

Hea rehvi võib saada tunduvalt soodsamalt hetkel, mil tootja on toonud välja uue mudeli ja soovib vana mustriga laovarud kiiresti realiseerida. Kindlasti pole tark tegu tellida rehve tundmatult Aasia tootjalt, kelle rehvid pole mõeldud põhjamaade teedele. Samuti ei tohi teha järeleandmisi rehvimõõtude osas, alati peab soetama just selliste mõõtudega rehvid, mille autotootja on ette näinud. Tänapäeva autodel hakkavad valede rehvidega valetama nii spidomeeter kui streikima erinevad andurid.

Artiklis kirjeldatud tooted:

Talverehvid